loading...
سایت سرگرمی و تفریحی آسمان
ترانه بازدید : 100 جمعه 01 آذر 1392 نظرات (0)

فکر می‌کنید چرا بعضی آدم‌ها ناگهان از کوره درمی‌روند و شروع به نمایش رفتارهای غیرعادی می‌کنند؟ جواب ساده است! طاقتشان تمام شده است و ظرف روح و ذهنشان دیگر جوابگوی فشار اضافی نیست. آنها درست مثل یک دیگ زودپز که فشار مشخصی را تحمل می‌کند تا حد معینی ساکت و آرامند و از آن حد که بگذرد برای تخلیه فشار مجبور به داد و فریاد و واکنش‌های غیرعادی می‌شوند.

فکر می‌کنید چرا بسیاری از داوطلبین کنکور هنوز شروع نکرده‌، جا می‌زنند و می‌گویند وقت کم دارند؟ جواب شبیه همان مثال ظرف چهار لیتری است. آنها از ظرف ذهن و جسم خود انتظار ظرفیت بیشتری دارند. ظرفیتی که با باز کردن بیشتر شیر آب برای ظرف چهار لیتری هرگز ایجاد نمی‌شود. تفاوت آدم‌های موفق با بقیه در زندگی این است که آنها سطح توانایی‌ها و میزان تحمل و ظرفیت خود و اطرافیانشان را بهتر از هرکس دیگری می‌شناسند و هیچ‌وقت فشار و تنشی بی‌مورد را به خود و دیگران تحمیل نمی‌کنند.

یک فرد موفق صبح که از خواب برمی‌خیزد، فهرست کارهایی که باید انجام دهد را روی کاغذ می‌نویسد. سپس آنها را بر اساس میزان اهمیت، اولویت‌بندی کرده و از بین آنها تعداد مشخصی را بر اساس ظرفیت و سطح توانایی‌های خود انتخاب می‌کند. سپس بقیه کارها را به روزهای بعد منتقل کرده و یا به کسانی که ظرفیت خالی دارند، واگذار می‌کند. اگر هم میزان کارهای تعریف‌شده از سطح ظرفیت و گنجایش او و اطرافیانش بیشتر بود، خیلی ساده فقط به مهم‌ترین‌ها می‌چسبد و بقیه را رها می‌کند.

او می‌داند که اگر چنین نکند هم فشار بی‌دلیل و بی‌فایده‌ای به خود و اطرافیان وارد می‌سازد و هم کاری را در نهایت از پیش نمی‌برد. لقمه را به اندازه دهانش برمی‌دارد و پایش را از گلیمش درازتر نمی‌کند. با هر غول بی‌شاخ و دمی‌ سرشاخ نمی‌شوند و بی‌محابا ترمز نمی‌برند و خود را در هر مهلکه‌ای نمی‌اندازند! آنها که حریص و پرتوقع‌اند این رفتار آدم‌های موفق را حمل بر پایین بودن سقف آرزوها می‌کنند، اما حقیقت این است که موفق‌ها با همین ترفند به‌راحتی و در کمال آرامش و با حداکثر توان آنچه از دستشان برمی‌آید را در طول روز انجام می‌دهند. بد نیست بدانید که کارهایی که موفق‌ها رها می‌کنند هم معمولا برزمین نمی‌ماند و همراهان جدیدی که قبلا هرگز تصور حضورشان نمی‌رفت، آن کارهای سرریز را به انجام می‌رسانند.

با یک دست چند هندوانه برداشتن و تن به اضافه‌کاری‌های سنگین دادن کار آدم‌های موفق نیست. آنها نیاز به استراحت و آرامش برای وجود خود و اطرافیانشان را درک می‌کنند و در هر کاری اندازه و ظرفیت را رعایت می‌کنند. اگر دانش‌آموز کنکوری هستند، ساعت مشخصی از شبانه‌روز را به مطالعه اختصاص می‌دهند و بقیه ساعت‌ها را به استراحت و تفریح می‌پردازند. خوب می‌دانند اگر چنین نکنند کارآیی و اثربخشی مطالعاتشان افت شدید می‌کند. اگر پدر خانواده هستند، برنامه کاری خود را طوری می‌چینند که چند ساعت از روز را در کنار همسر و فرزندان باشند. خوب می‌دانند که در غیر این صورت آسیب‌های جدی و غیرقابل‌جبرانی به نظام خانواده وارد می‌سازند. اگر مدیر شرکتند حداکثر به اندازه استعداد و ظرفیت تعریف‌شده مجموعه‌شان کار و سفارش قبول می‌کنند.

یکی از تعریف‌هایی که برای اعتدال ارائه شده است، حرکت کردن در بین کرانه‌های افراط و تفریط یا در خط میانه کم‌کاری و زیاده‌روی است. کسی که افراط می‌کند، خارج از ظرفیت تعریف‌شده خود عمل می‌کند و کسی که تفریط می‌کند، کمتر از حد توانایی‌های خود ظاهر می‌شود. معتدل و میانه‌رو بودن یعنی استفاده بهینه و موثر از تمام استعدادها، بدون اینکه تنشی به خود و دیگران اعمال کند.

آدم‌های موفق آدم‌های معتدل هستند. آنها به‌راحتی کار خود را به پیش می‌برند و در آرامش کامل اوضاع را سامان می‌دهند. برعکس آنها، افراطی‌ها کسانی هستند که معمولا هم خود و بقیه را تحت فشارها و تنش‌های بی‌دلیل قرار می‌دهند و در نهایت هم کاری را از پیش نمی‌برند. سرشان را پایین می‌اندازند و به‌زور هم که شده می‌خواهند کارهایی بیشتر از حد و توان خود انجام دهند. افراطی‌ها به اندازه کودکان هم قانون ظرفیت را نمی‌فهمند؛ چرا که حتی بچه‌ها هم می‌دانند بادکنکی که بیش از ظرفیت قابل تحملش باد شود می‌ترکد.

اما موفق‌ها از جنس دیگری هستند! آنها استادان استفاده از ظرفیت موجود برای اوج گرفتن و پیشرفت هستند. شاید گنجایش ظرفیتشان زیاد نباشد، اما از همان ظرفیت کمی‌که دارند به شکلی عالی و بی‌رقیب استفاده می‌کنند. آنها شاید مثل بلندپروازها و افراطی‌ها گام‌های جهشی و نمایشی بزرگ و پرسروصدا برندارند. اما با همان قدم‌های کوچک و حساب‌شده‌ای که در روزهای متوالی برمی‌دارند، بی‌سروصدا قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند و به جلو می‌روند. زندگی درخشان آنها ثابت می‌کند که این سطح استعداد و توانایی افراد نیست که میزان موفقیت فرد را تعیین می‌کند، بلکه مهارت شخص در استفاده موثر از استعدادها و توانایی‌های محدودش است که سبب کامیابی و موفقیت تضمینی او می‌شود. این رازی است که افراطی‌ها هرگز نمی‌فهمند!

http://movafaghiat.com

برچسب ها جنبه"روانشناسی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
آسمان هفتم مطالب روانشناسی نوآوری مطالب عرفانی مذهبی آسمان عکس آشپزی دکوراسیون
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 805
  • کل نظرات : 61
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 63
  • آی پی دیروز : 70
  • بازدید امروز : 334
  • باردید دیروز : 199
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,171
  • بازدید ماه : 3,033
  • بازدید سال : 31,765
  • بازدید کلی : 224,182