loading...
سایت سرگرمی و تفریحی آسمان
ترانه بازدید : 340 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

روزی علی(ع) با غلام جوان شان، قنبر به بازار رفتند و دو پیراهن خریدند، یکی را به سه درهم و دیگری را به دو درهم. سپس به قنبر فرمودند: پیراهن سه درهمی را تو بردار. او گفت: مولای من، سزاوار است که شما لباس بهتر را بردارید. حضرت فرمودند: تو جوانی و مثل جوانان دیگر، به زیبایی علاقه داری. از آن گذشته من از خدای خود شرم دارم که لباسم از لباس تو بهتر باشد.

http://www.hawzah.net/

ترانه بازدید : 470 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر قرائت زیارت متقن و معتبر «امین الله» گفت: «امین بودن» ویژگی لازم حاکم اسلامی و عنوان «امیرالمؤمنین» تنها مخصوص امام علی علیه‌السلام است.

یک نکته بگویم. بعضی‌ها می‌نویسند: امیرالمؤمنین (ع). در حالی که حدیث داریم اگر کسی بنویسد: (علیه السلام) تا مادامی که این کلمه روی کاغذ است برایش ثواب می‌نویسند. چرا خودمان را محروم می‌کنیم؟ امیرالمؤمنین هم لقبی است که منحصر به شخص حضرت علی است. زیارت امین‌الله هم یک صفحه تقریباً بیشتر نیست و در میان همه‌ زیارت‌نامه‌ها به قول علامه مجلسی (ره) «اصح» یعنی صحیح‌ترین و به قول شیخ عباس قمی (ره) در مفاتیح‌الجنان «در نهایت اعتبار» است. یعنی خیلی زیارت قوی است.

امتیاز زیارت امین‌الله این است که برای هر امامی هر زمانی می‌شود خواند. یعنی در هر زمان برای هر امام، بهترین زیارت، در عین حال خیلی کوتاه و یک صفحه. و این زیارت خیلی حرف دارد. اولین جمله‌اش این است که می‌گوییم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ الله»، شما امین خدا هستید. آدم وقتی در مقابل امیرالمؤمنین می‌ایستد، می‌گوید: یا امیرالمؤمنین من در حد یک بزغاله، امین نیستم. اگر یک بزغاله به من بدهند، بگویند: تقسیم کن، کبابی‌اش را برای خودم برمی‌دارم. یعنی من در تقسیم یک بزغاله امانت ندارم. یک چیزی به من بسپارند، بگویند: 

ترانه بازدید : 213 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

بنابر آن‌چه از روايات به دست مي‌آيد، تنها راه تحصيل رضايت خداوند، تسليم محض در مقابل اوامر و نواهي اهل‌بيت (ع) و كسب رضايت ايشان است؛ چنان‌چه امام‌حسين (ع) به اين واقعيت اشاره‌اي رسا دارند. مي‌فرمايد: «رضِيَ اللهِ رِضانا أَهلَ الْبَيتِ»؛ رضايت خداوند در رضايت ما اهل‌بيت است.

آري، معيار رضايت و خشنودي خداوند متعال، جلب خشنودي و رضايت اهل‌بيت (ع) است و از همين روست كه مولانا صاحب العصر والزمان (عج) خطاب به محبان و شيعيان خويش مي‌فرمايند:

«فَليَعمَل كُلُّ امْرِءٍ مِنكُم بِما يُقَرِّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا وَ يَتَجَنَّبُ ما يُدنيهِ مِن كِراهَتِنا وَ سَخَطِنا»؛هر يك از شما بايد به آن­چه مايه نزديكي او به محبت ماست، عمل نمايد و از آن­چه ماية نزديكي او به نارضايتي و ناراحتي ماست، دوري و اجتناب كند.

خشنودي و رضايت اهل بيت (ع) نيز در اطاعت و تسليم محض ما در مقابل خواست ايشان است كه همان خواست و رضايت خداوند است. از اين روست كه وظيفه هميشگي ما پرهيزگاري و تسليم محض در مقابل اوامر و نواهي ائمه اطهار (ع) بوده و هست؛ چنان­كه پيام امام زمان (عج) به پيروانشان چنين است: «فَاتَّقُوا اللهَ، وَ سَلِّموا لَنا وَرُدُّوا الأَمرَ إلَينا»پس، تقواي الهي پيشه سازيد! و تسليم امر ما باشيد و كار را به ما واگذار كنيد.

http://aghatehrani.ir/

ترانه بازدید : 175 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 اولين شب جمعه ماه رجب را«ليلة الرغاب»(يعنى شب دلدادگان)مى‏گويند و براى آن عملى با فضيلت‏ بسيار از حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله وارد شده كه آن را سيّد در كتاب«اقبال»و علاّمه حلى در«اجازه بنى زهره»نقل كرده‏اند،بعضى از فضيلت آن اينكه به سبب انجام آن گناهان بسيار آمرزيده مى‏شود،و نيز نمازى در آن وارد شده كه هركه آن را به جاى‏ آورد هنگام شب اوّل قبرش حق تعالى ثواب آن را به نيكوترين صورت و با روى گشاده و درخشان و زبانى گويا به سوى‏ او مى‏فرستد

،پس به او مى‏گويد:اى حبيب من تو را بشارت باد كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى،بنده مى‏گويد تو كيستى؟به خدا سوگند من چهره‏اى زيباتر از چهره تو نديدم،و سخنى شيرين‏تر از سخن تو نشنيدم،و بويى بهتر از بوى‏ تو نبوييدم!!پاسخ ميدهد:من ثواب آن نمازم كه در فلان شب،از فلان ماه،از فلان سال به جاى آوردى‏ امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم،

و مونس تنهايى تو باشم،و هراس را از تو برگيرم و هنگامى‏كه در صور(شيپور قيامت) دميده شود،در عرصه قيامت سايه‏اى بر سرت خواهم افكند،پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد.كيفيت‏ اين نماز چنين است

ترانه بازدید : 184 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند:

سلام علیکم و رحمة الله ،

هر روز بلکه هر روز و شب نماز استغاثه به امام زمان بخوانید و هر روز صبح زیارت آل یس را با توجه و تضرع بخوانید و اگر موفق به ترک شدید این توسلات را رها نکنید و خیالتان به ترک چند روزه مطمئن نشود باید دست از توسل و تضرع برندارید.

http://javedan.ir

ترانه بازدید : 172 سه شنبه 09 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

یکی از شاگردان شیخ (رجبعلی خیاط)نقل می کند: یکی از رفقا نقل کرد: وقتی آقا شیخ مرتضی زاهد را درون قبر گذاشته بودند جناب شیخ فرمودند:

بلافاصله از جانب خداي متعال خطاب رسید به نکیرین: شما این بنده را به من واگذار کنید، کاري به کار ایشان نداشته  باشید ... او در عمرش به خاطر من با خلق متواضع بود، ذره اي در خود احساس غرور نداشت

منبع:کیمیای محبت

ترانه بازدید : 188 دوشنبه 08 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 پس از آنکه چند سال قبل شهاب حسینی و پروانه معصومی دو بازیگر مطرح سینما در دیدار با رهبر انقلاب صحبت کرده بودند و چندی پیش نیز مریلا زارعی، بابک حمیدیان و ابراهیم حاتمی کیا به دفاع مقدس و ارزش های انقلاب اسلامی ادای احترام کردند، این بار الهام چرخنده بازیگر زن سینمای ایران در اقدامی قابل تقدیر در برنامه زنده تلویزیونی ابتدا شعری در وصف مولا امام علی(ع) خواندند و سپس سال جدید را به رهبر معظم انقلاب تبریک گفت.

تبریکی که برای خیلی ها دلچسب بود و البته برخی هم این عرض ارادت را برنتافتند و دستاویزی کردند برای حمله به این هنرپیشه زن سینما.

 

ترانه بازدید : 103 دوشنبه 08 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

سخن‏ شیطان به حضرت نوح كه مرا در سه جا یاد كن‏

جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل مى‏كند كه فرمود: چون نوح براى نفرین به قومش خدا را خواند، شیطان نزد او آمد و گفت: اى نوح! تو را نزد من حقى است، مى‏خواهم عوض آن را بدهم. نوح گفت: به خدا سوگند كه براى من بسیار ناگوار است كه حقى بر تو داشته باشم، آن حق چیست؟ گفت: آرى، تو نزد خدا به قوم خود نفرین كردى و آنان را غرق ساختى و كسى نماند كه من گمراهش كنم، و من در راحتى هستم تا اینكه نسل دیگرى به وجود آید و آنها را گمراه سازم. نوح گفت: چگونه مى‏خواهى به من عوض بدهى؟ شیطان گفت: مرا در سه جا یاد كن كه در آن سه جا به بنده از هر وقتى نزدیك‏ترم: هنگامى كه غضب كردى مرا به یادآور و هنگامى كه میان دو نفر قضاوت مى‏كنى مرا به یادآور و هنگامى كه با زنى همنشین شدى و كسى با شما نبود، مرا به یاد آور. (الخصال/ترجمه جعفرى/ج‏1/167)     

http://www.tebyan.net

 

ترانه بازدید : 137 دوشنبه 08 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

عاشقی

 

او همیشه آغوشش باز است، نگفته تو را می‌خواند اگر هیچکس نیست، خدا که هست . . .

ترانه بازدید : 261 چهارشنبه 03 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

تاثير شگرف اين نعمت الهي در درمان دردها تا جايي است كه برخي از كشورها و مجامع دنيا براي درمان بيماري هاي روحي و جسمي بيماران به دعا و قرآن روي آورده اند. بگونه اي كه هم اينك به لحاظ علمي نيز ثابت شده است كه شنيدن صوت قرآن كريم، مي تواند تنش هاي رواني را در انسان كاهش دهد.

بر اساس تحقيقات صورت گرفته در آمريكا ثابت شده است، گوش كردن به صوت ترتيل قرآن كريم، تغييرات فيزيولوژيكي در سيستم عصبي انسان ايجاد مي كند و تنش هاي شديد روحي را كاهش مي دهد.
تاثير آرام بخش شنيدن قرآن كريم در افراد عصبي و پرتنش به حدي است كه 97 درصد اين مشكلات كاهش مي يابد.

ترانه بازدید : 155 چهارشنبه 03 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

لباس جناب شیخ(رجبعلی خیاط) بسیار ساده و تمیز بود، نوع لباسی که او می پوشید نیمه روحانی بود، چیزي شبیه لباده روحانیون بر تن می کرد و عرقچین بر سر می گذاشت و عبا بردوش می گرفت. نکته قابل توجه این بود که او حتی در لباس پوشیدن هم قصد قربت داشت، تنها یک بار که براي خوشاینددیگران عبا بر دوش گرفت، در عالم معنا او را مورد عتاب قرار دادند.

جناب شیخ خود این داستان را چنین تعریف می کند:

نفس اعجوبه است شبی دیدم حجاب ( منظور حجاب نفس و تاریکی باطنی است) دارم و طبق معمول نمی توانم حضور پیدا کنم، ریشه یابی کردم با تقاضاي عاجزانه متوجه شدم که عصر روز گذشته که یکی از اشراف تهران به دیدنم آمده بود، گفت: دوست دارم
!نماز مغرب و عشا را با شما به جماعت بخوانم، من براي خوشایند او هنگام نماز عباي خود را به دوش انداختم.

منبع:کتاب کیمیای محبت

ترانه بازدید : 124 یکشنبه 25 اسفند 1392 نظرات (0)
به گزارش مهر، پژوهشگران با انجام تحقیقاتی در آمریکا دریافتند شهروندان جورجیا نسبت به اهالی مینه سوتا مغز سالم تری دارند. این نتایج توسط کمپین ملی آموزش بهداشت آمریکا اعلام شده است که طی پروژه ای موسوم به پروژه ذهن زیبا، سالانه رتبه بندی سلامت در آمریکا را به صورت ایالت به ایالت منتشر می کند.

این پژوهشگران می گویند اهالی جورجیا به خاطر مطالعه و انجام بازی های فکری تحریک ذهنی بیشتری داشته و به خاطر میزان فعالیت زیاد مذهبی، سلامت ذهنی شان آنها را در رتبه دهم قرار داده است در حالی که شهروندان مینه سوتا که بیشتر از جورجیا مطالعه می کنند به خاطر سطح پایین تر فعالیت های مذهبی، در رتبه 31 قرار گرفته اند.

ترانه بازدید : 120 شنبه 24 اسفند 1392 نظرات (0)

امروز شهادت صدیقه طاهره است که سلام و صلوات خدا بر او
شاید در کمتر مناسبتی این قدر ذهن آدمی درگیر پرسش می شود.
او و همسرش نقطه حیرانی بشریت هستند در کنار یاد او ذهنم دچار حیرت می شود و بیشتر از هر زمانی عجز عقل آدمی خودنمایی می کند.
او کیست؟ که پیامبر خدا به احترام ورودش همیشه برمی خیزد و به استقبالش می رود؛ او را به شوق بوی بهشت می بوید.
او کیست؟ که شخص اول خلقت مقابل او خم می شود ؛ دستش را می بوسد؟!
او کیست؟ که خدا به عبادت او تفاخر می کند؟!
او کیست؟ که پدر او را ام ابیها خطاب می کند و فداها ابوها می گوید؟

ترانه بازدید : 145 شنبه 24 اسفند 1392 نظرات (0)

سال نو

حاج‌آقا مقیّد بودند که حتماً برای لحظۀ سال تحویل در مشهد مقدّس باشند. چون زیارت امام رضا‌ «علیه‌السلام» از زیارت بقیۀ اهل‌بیت به‌حسب ظاهر سهل‌الوصولتر بود، دوست داشتند که ابتدای سال را در حرم ایشان باشند. البتّه بعضی سال‌ها که لحظۀ تحویل سال نیمه‌های شب بود، ممکن بود که به حرم نروند، ولی مقیّد بودند که در مشهد باشند.

ایشان همیشه قبل از تحویل سال، مقیّد بودند که 365 مرتبه دعای «یا مقلّب القلوب» را به‌طور کامل بخوانند و برای اینکه این دعاها، تا لحظۀ تحویل سال تمام شود، از یک ساعت قبل از اعلام عید، شروع می کردند و مشغول خواندن این دعای شریف  بودند.

ایشان بعد از لحظۀ سال تحویل هم، مقیّد بودند که اوّلین چیزی که میل می‌کنند، تربت امام حسین‌ «علیه‌السلام» باشد. یعنی حضرت استاد در دو روز از سال، مقیّد بودند که اوّلین چیزی که می‌خورند، تربت امام حسین باشد؛ یکی عید فطر بود که در ابتدای روز با تربت کربلا افطار می‌کردند و یکی هم نوروز که بعد از تحویل سال، کمی از آن را میل می‌کردند.

http://ab_o_atash.persianblog.ir

ترانه بازدید : 128 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

ملاقات با امام عصر

استاد بزرگوار حضرت آيت‌الله حاج آقا حسن صافي اصفهاني قدّس‌سره داستاني را نقل می کردند كه بسيار شنيدني و عبرت آموز است:

در كربلاي معلّا يكي از علما كه به علوم غريبه آگاهي داشته است، تصميم مي‌گيرد كه به وسيله علم جفر خود را به امام عصر (سلام‌الله‌عليه) برساند.

در نتيجه در داخل يكي ازغرفه هاي صحن امام حسين‌ (سلام‌الله‌عليه) به محاسبات اين علم مي‌پردازد. پاسخي كه دريافت مي‌دارد  اين بوده  است كه امام داخل صحن با پيرمردي قفل‌ساز در حال صحبت هستند و گل مي‌گويند و گل مي‌شنوند. ترديد مي‌‌كند مبادا  فلان قسمت از برنامه را اشتباه كرده باشم. بار دوم و سوم نيز حساب مي‌كند و نتيجه همان مي‌شود. در اين هنگام عزم خود  را بر ديدار جزم مي‌كند كه هر چه بادا باد.

ترانه بازدید : 163 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)

توقّع، صفت خوبی نیست. اصلا از هیچ کس حتّی خدا و پیامبر(ص) و
امام(ع) هم نباید توقع داشت . چون متوقع، منتظر است آن چیزي را که می خواهد، به
او بدهند و قدر آن چیزهایی را که به او داده اند، نمی داند و شاکر نیست. متوقّع احسان
صاحبخانه را نمی بیند، فقط به دنبال خواسته ي خودش است و حواسش آنجاست. اما امید
خوب است ؛ یعنی به کرم و رحمت حق امیدوار است، چه به او بدهند یا ندهند . اگر هم
ندادند، گله اي ندارد. رفقا هم نباید از همدیگر توقّع داشته باشند.

منبع:مصباح الهدایه

ترانه بازدید : 155 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)

رزق، مقدر و مقسوم است و رزاق خداست . رزقمان هنر ما نیست و حرص و
تقلاّي ما آن را زیاد نخواهد کرد.

آرام به طرف د نیا بروید، خدا اگر خواست زیادش را می دهد. مقدار رزق به تقلاّي
فرد بستگی ندارد.

هر چیزي که به تو نرسید، بدان که از اول مال تو نبوده است.


 غم و شادي هاي دنیا را اگر منها کنیم، چیزي نمی ماند و طلبی نداریم.

منیع:مصباح الهدایه

ترانه بازدید : 140 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)

نزديك‏ترين راه

يك موقع مى‏بينيد كه انسان به يكى از ائمه ‏عليهما السلام انس خاصى دارد مثلاً به امام رضاعليه السلام. از ايشان پرسيدم آقا چه كار كنيم؟ نزديك‏ترين راه براى توسل كدام است؟
 فرمود: به دلت نگاه كن ببين با كدام يك از آن‏ها انس بيشترى دارى، دلت بيشتر پيش كدام يك از ايشان مى‏رود. فرمايش او اين بود كه مى‏فرمود: (با مواليان) رفيق شويد

http://erfanekeshmiri.ir

ترانه بازدید : 102 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

حضرت آیت الله بهجت (ره) : اگر ما به اندازه ای که بچه به مادرش اطمینان دارد به خداوند اطمینان داشتیم ، و می دانستیم که هرچه از او بخواهیم می دهد ، مشکلی نداشتیم و همه کار هایمان درست می شد

http://www.darolershad.org

ترانه بازدید : 110 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)

اول مظلوم از انسانها امیرالمومنین است و در دعاها دعای کمیل، این دعا خیلی مظلوم است. در تیراژ بالا چاپ می شود، هر مجلسی هم که بروید دعای کمیل داریم.

اولا که وسط دعای کمیل ، سخنرانی می کنند که دعای کمیل می شود سه ساعت. دعای کمیل بیست دقیقه است. ما حق نداریم دعای امیر المومنین رابکنیم سه ساعت.

اگر استادی نورانیتی داری، مختصر توضیح بده وسط دعا هر چه شعر بلد بود می خواند. همه بیچاره می شوند. می گویند جوان نمی رود دعای کمیل. خوب تو نمی گذاری.

http://www.darolershad.org

ترانه بازدید : 152 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

جوان عزیز اگر عروج می خواهی، می خواهی به جایی برسی از خانه خودتان شروع کن! دل خواهرت را شکستی. برو درستش کن. دل مادر وپدر را شکستی، از خانه شروع کنید.

http://www.darolershad.org

ترانه بازدید : 127 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

دین

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از عقیق، استاد فاطمي مي فرمايند:

خانمي است شوهرش بسيار متدين و اهل نماز و روزه؛ خانم افسرده شده است. رسيدگي کرديم ديديم ۲۰ سال اين آقا صبح گفته خداحافظ، شب گفته سلام. بله، همان آدم مومن مقدس. نماز جماعتش را همه در مسجد خوانده و آمده است. بله بعضي ها دين را مسخره کرده اند. دين اين نيست که عزيز من. شب مي آيد خانه. حاجي شام داريم ، بياورم؟ با يک لحني مي گويد: چي داريم؟ يک لقمه خورده مي گويند حاجي خوابش برد. صبح هم بيدار شده نماز و تعقيبات. بعد هم با اخم خداحافظ. نه يکي نه دوتا، بلکه يک گوني پر؛ خانم ها نامه نوشتند.

حرفشان اين است که جيبمان پر از پول است. طلا، امکانات و خانه بزرگ.... ولي محبت نديديم.

 

ترانه بازدید : 163 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

خدمت آیت الله بهاالدینی رسیدم. گفتم: آقا را از مقام و رتبه سید سکوت چه بود؟ آقا دست بالا آورد و اشاره به دهان کرد. خدا شاهد است الان مردم خیلی دست کم گرفته اند آبرو بردن را. ببینید خدا چند گناه را نمی بخشد:   1. عمدا نماز نخواندن   2. به ناحق آدم کشتن   3. عقوق والدین       4. آبرو بردن .

این گناهان این قدر نحس هستند که صاحبانشان گاهی موفق به توبه نمی شوند. پسر یکی از بزرگان علما که در زمان خودش استاد العلما بود، برای من تعریف می کرد: به پدرم گفتم پدر تو دریای علم هستی. اگر بنا باشد یک نصیحت به من بکنی چه می گویی؟  می گفت پدرم سرش را انداخت پایین. بعد سرش را بالا آورد و گفت: آبروی کسی رانبر! الان در زمان ما هیئتی ها، مسجدی ها و مقدس ها. آبرو می برند. عزیز من اسلام می خواهد آبروی فرد حفظ شود. شما با این مشکل داری؟ دقت کنید که بعضی ها با زبانشان می روند جهنم.

http://www.darolershad.org

ترانه بازدید : 152 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

عشق به خدا

انجام دستورات الهی و دوری از نواهی که در زمره آن انجام واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات بوده، در مسیر رشد و هدایت انسان بسیار کارگشا و مفید است و سبب نزدیکی و قرب به پروردگار خواهد شد.
آیات و روایاتی از معصومان(ع) در این زمینه بیان می‌شود:


1. خداوند می‌فرماید: «و کسى که خدا و پیامبر را اطاعت کند، [در روز رستاخیز،] همنشین کسانى خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان و آنها رفیق‌هاى خوبى هستند!».


در تفسیر این آیه شریفه امام باقر(ع) فرمود: «با پارسایى و ورع خود، ما را یارى دهید که هرکس با ورع و پارسایى به ملاقات خداوند رود، گشایش و وسعت بیند. و این سخن خدا است...» سپس آیه ذکر شده را تلاوت کردند و فرمودند: «آن پیامبر از خاندان ما است. صدیق راست کردار از خاندان ما است و شهیدان و صالحان از خاندان ما باشند و هرکس طاعت خدا و رسول را پیشه کند با ما است»

ترانه بازدید : 138 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

خواص ذکر (الله)

مرحوم دولابی فرمودند:

100مرتبه در هر روز موثر است در رفع تمامی مشکلات زندگی

1001 مرتبه در یک مجلس موثر است در رفع مشکلات و خطرات بزرگ زندگی

66مرتبه هر روز بعد از نماز صبح جهت حل مشکلات در مداومت بر این تعداد تاکید شده است.

 

ترانه بازدید : 114 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)

 آیت الله مصباح فرمودند:مرحوم علامه [طباطبائی] و [ آیت الله العظمی] آقاي بهجت از مرحوم آقاي
قاضی  رحمۀ الله علیه  نقل می کردند که ایشان می فرمودند: اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند
و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند! ( و یا فرمودند: به صورت من تف بیاندازد! )

ترانه بازدید : 288 پنجشنبه 24 بهمن 1392 نظرات (0)

  • آیت الله فهري نقل می کند که: از جناب شیخ(رجبعلی خیاط) شنیدم که فرمودند:
  • به خدا عرض کردم: خدایا هر کسی با محبوب خودش راز و نیازهاي دارد و تلذذي، ما هم می خواهیم از این نعمت برخوردار باشیم چه دعایی بخوانیم؟
     در عالم معنا به من گفتند: دعاي یستشیر بخوان
  • این بود که ایشان دعاي یستشیر را با حال و نشاط مخصوصی میخواندند.

منبع:کیمیای محبت

ترانه بازدید : 102 شنبه 21 دی 1392 نظرات (0)

خدا

زمانیندی خدا بی نظیر است نه هیچ گاه دیر است و نه هیچ گاه زود فقط کمی بردباری و ایمان میطلبد اما ارزش انتظار را دارد

ترانه بازدید : 118 سه شنبه 17 دی 1392 نظرات (0)

در ميان جمع، بشّاش و گشاده رو و در تنهايى، سيمايى محزون و متفكّر داشت.
هرگز به روى كسى خيره نگاه نمىكرد و بيشتر اوقات چشمهايش را به زمين مىدوخت.
اغلب دو زانو مىنشست و پاى خود را جلوى هيچ كس دراز نمىكرد.
در سلام كردن به همه، حتّى بردگان و كودكان، پيشدستى مىكرد و هر گاه به مجلسى وارد مىشد نزديكترين جاى را اختيار مىنمود.
اجازه نمىداد كسى جلوى پايش بايستد و يا جا برايش خالى كند.
سخن همنشين خود را قطع نمىكرد و با او طورى رفتار مىكرد كه تصوّر مىشد هيچ كس نزد رسول خدا از او گرامىتر نيست.
بيش از حدِّ لزوم سخن نمىگفت، آرام و شمرده سخن مىگفت و هيچ گاه زبانش را به دشنام و ناسزا آلوده نمىساخت.
در حيا و شرمِ حضور، بى مانند بود.
هر گاه از رفتار كسى آزرده مىگشت ناراحتى در سيمايش نمايان مىشد، ولى كلمه گِله و اعتراض بر زبان نمىآورد.
از بيماران عيادت مىنمود و در تشييع جنازه حضور مىيافت.
جز در مقام داد خواهى، اجازه نمىداد كسى در حضور او عليه ديگرى سخن بگويد و يا به كسى دشنام بدهد و يا بدگويى نمايد.

http://www.erfan.ir

ترانه بازدید : 127 دوشنبه 16 دی 1392 نظرات (1)

 

جنازه‏اى را در مسجد گذاشتند. خانواده او گفتند: آيا مى‏آييد بر بدن او نماز بخوانيد؟ آنها اظهار بى‏ميلى كردند. جبرئيل آمد و گفت : يا رسول اللّه‏! خدا مى‏گويد  نماز او را بخوان. مى‏دانيم از او دل‏گير هستى ؛ امّا ديشب كه باران باريد و يك خانواده گرفتار شدند، او كه زنده بود، رفت و مشكل ايشان را حل كرد. تو بيا و در نماز بگو: «اغفر لِهذا الميت» تا او را ببخشم.

 من نكردم امر تا سودى كنم

 بلكه تا بر بندگان جودى كنم

من خاك را به انسان زنده تبديل كردم تا به او جودى كرده باشم. ايشان مرا رها مى‏كنند ؛ ولى من كه ايشان را رها نمى‏كنم و به آنان بى‏محبتى نمى‏كنم. وقتى مى‏خواهم او را بيامرزم، حال گريه در او به وجود مى‏آورم.

 چون خدا خواهد كه ما را يارى كند

 ميل ما را جانب زارى كند

http://www.erfan.ir

ترانه بازدید : 203 دوشنبه 16 دی 1392 نظرات (0)

عاملی برای جذب نعمت ها

یکی از مهمترین عواملی که سبب افزایش و فراوانی نعمت می شود، شکر و سپاس انسان به پیشگاه خداوندی است که در آیاتی از جمله آیه ۷ سوره ابراهیم به آن توجه شده است. بنابراین، اگر کسی خواهان افزایش و فراوانی نعمت خود یا جامعه است باید شکرگزار نعمت باشد. البته شکر نعمت ابعاد و مراتب متعدد و گوناگونی دارد که از شکر زبانی تا شکر قلبی را شامل می شود؛ چنانکه شکر واقعی آن است که انسان از نعمت به درستی در مسیر کمال بهره گیرد و از هرگونه افراط و اسراف و تبذیر نعمت خودداری نماید.

 (بقره، آیات ۲۷۱ و ۵۸۱؛ اعراف، آیه ۲۴۱؛ نحل، آیه ۴۱۱؛ عنکبوت، آیه ۷۱؛ لقمان، آیه ۲۱ و سباء آیه ۵۱ و آیات دیگر). امام صادق (علیه السلام) نقل می فرماید: خداوند به موسی (علیه السلام) وحی کرد ای موسی حق شکر مرا به جا آور. موسی (علیه السلام) گفت: خدایا چگونه حق شکر تو را به جا آورم و حال این که هیچ شکری را من به جا نمی آورم، مگر این که تو نعمتی بر این شکرگزاری به من عنایت کرده ای و من بر این نعمت اخیر باید شکری دیگر کنم

. پس خطاب آمد ای موسی الان همین قدر که معرفت پیدا کرده ای این شکرگزاری تو نیز از من است، شکر مرا به جا آورده ای.(کافی، ج ۲، ص ۹۸)

ترانه بازدید : 131 دوشنبه 16 دی 1392 نظرات (0)

ذکر خدا

امام علی علیه السلام فرمود: ای کمیل اگر سختی و فشار بر تو روی آورد زیاد بگو «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» تا بر طرف گردد و اگر نعمتی از جانب خدا به تو رسید زیاد بگو «الحمدلله» تا افزون گردد و چون روزیت دیر رسید زیاد بگو «استغفرالله ربی و اتوب الیه» تا وسعت یابی. (تحف العقول، ص ۱۶۸).

 اذکاری که توصیه شده اند، علاوه بر آن که باعث غفلت زدایی از انسان می شوند، معارف الهی را نیز آموزش می دهند و ره توشه معرفتی مسافران به سوی خدا را فراهم می کنند، چنانکه ذکر شریف «لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم» که از گنجینه های آسمانی است.

«قال الله تعالی لنبیه صلی الله علیه و آله و سلم فی لیلة المعراج: اعطیتک کلمتین من خزائن عرشی لا حول و لا قوة الا بالله و لا منجا منک الا الیک (بحارالانوار، ج ۹۰، ص ۱۸۶) معنای بلند و فواید فراوانی دارد.امام باقر (ع) در تفسیر این ذکر فرمودند: آنجا که قدرتی را به جا صرف کرده و خدا را اطاعت کرده اید، این قدرت بر اطاعت، از ناحیه خداست و آنجا که معصیت نکرده اید، در حقیقت، عنایت الهی بین شما و آن معصیت حائل شده است

ترانه بازدید : 110 پنجشنبه 12 دی 1392 نظرات (0)

ربیع الاولˈ سومین ماه قمری است؛ ربیع در عربی به معنای بهار است و علت آنکه به این ماه ربیع گفته می شود این است که در فصل بهار گیاهان، تر و تازه اند و نامگذاری این ماه در فصل بهار رخ داده و حلاوت آن با پشت سر گذاشتن ماههای محرم و صفر و مصایب این ماهها دوچندان شده است.

***شب لیلة المبیت

شب اوّل سال سیزدهم بعثت، مبداء هجرت حضرت رسول (ص) از مکه معظمه به مدینه منوره بود که در آن شب در غار ثور پناه گرفت.

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در جای حضرت محمد (ص) خوابیده؛ از شمشیرهای قبایل مشرکان پروا نکرد و جانفشانی و فداکاری و برادری خود را با حضرت رسول (ص) بر تمام عالمیان به اثبات رساند.

به گفته علمای اسلامی، مستحبّ است که در روز اول این ماه به شکرانه نعمت سلامتی رسول خدا و امیرالمؤمنین علیهم السلام روزه بدارند.

***روز هشتم

گفته می شود که در چنین روزی، مصادف با هشتم سنه دویست و شصت، وفات حضرت امام حسن عسکری علیه السلام واقع شده و حضرت صاحب الامر صلوات الله علیه به منصب امامت رسیده است.

ترانه بازدید : 94 چهارشنبه 11 دی 1392 نظرات (0)

جناب شيخ طوسى از حضرت رضا - عليه السلام - نقل كرده است كه آن حضرت فرمود:
«در خراسان بقعه‏اى است و زمانى خواهد آمد كه آن بقعه همواره محل رفت و آمد و مطاف فرشتگان مى‏شود تا روز قيامت كه در صور دميده مى‏شود و قيامت فرا مى‏رسد.»
پرسيدند: اى پسر رسول خدا! اين بقعه كدام بقعه است؟ فرمود:
«اين بقعه در سرزمين طوس است، به خدا سوگند! آن زمين باغى از باغهاى بهشت است. هر كه مرا دراين بقعه زيارت كند مانند كسى است كه رسول خدا را زيارت كرده است و براى او پاداش هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول نوشته خواهد شد و من و پدرانم روز قيامت شفاعت كننده او خواهيم بود.»
در روايتى ديگر بزنطى مى‏گويد: نامه حضرت رضا - عليه السلام - را خواندم، در آن نامه چنين آمده بود:
«به شيعيان من بگو زيارت من به اندازه هزار حج پاداش دارد.»
بزنطى مى‏گويد از امام جواد - عليه السلام - از روى تعجب پرسيدم: به اندازه هزار حج؟ آن حضرت فرمود: «آرى: به خدا سوگند كسى كه او را زيارت كند در حالى كه حق او را مى‏شناسد، به اندازه هزار، هزار حج (يك ميليون حج) پاداش دارد.»
بر طبق روايتى ديگر امام موسى بن جعفر - عليه السلام - فرمود:
«كسى كه قبر فرزندم على - عليه السلام - را زيارت كند، پاداش او هفتاد حج نيكو و مقبول خواهد بود.»
مازنى مى‏گويد: از سر تعجب پرسيدم: هفتاد حج؟ فرمود:
«هفتاد هزار حج.»
عرض كردم: زيارت او به اندازه هفتاد هزار حج پاداش دارد؟ فرمود: آرى! بسيارى از حج هاپذيرفته نمى‏شوند. هر كس فرزندم على را زيارت كند ويك شب نزد ايشان بماند، به كسى مى‏ماند كه خدا را در عرش زيارت كرده است.»
در برخى از اين روايات هفتاد حج و در برخى هزارحج و عمره و در برخى يك ميليون و در برخى هفتاد هزار حج وعمره پاداش زيارت امام رضا - عليه السلام - قرار داده شده است.
اين روايات با هم ناسازگارى ندارد؛ زيرا گروهى از روايات به طور روشن نشان مى‏دهد كه مخاطبان امام كاظم، امام رضا و امام جواد - عليهم السلام - زمينه و ظرفيت شنيدن فضيلت بسيار گران و ارزشمند زيارت آن حضرت را نداشتند؛ از اين رو، امام - عليه السلام - ظرفيت آنان را ملاحظه كرده و باتوجه به آن از ثواب زيارت مرقد مطهر حضرت رضا - عليه السلام - سخن مى‏گفتند. گواه اين نكته آن است كه آنان از شنيدن حتى اندكى از اجر زيارت آن حضرت شگفت زده مى‏شدند. همان طور كه روايات ياد شده نشان‏گر آن است كه اجر بالا و ثواب هزارهزار حج براى همه زائران ايشان نيست، بلكه تنها آن دسته از زائران ايشان از آن مرحله از پاداش بهره خواهند برد كه از روى معرفت ايشان را زيارت كنند و حق آن حضرت را به گونه‏اى شايسته بشناسند.
افزون بر آن كه، همان طور كه خواهد آمد، زيارت حضرت رضا - عليه السلام - در همه زمان ها يكسان نيست بلكه در برخى از زمانها فضيلت افزون‏ترى دارد و نيز بايد توجه داشت گروهى از زائران در مسير زيارت به رنج و زحمت مى‏افتند و زيارت براى آنان سختى‏هايى دارد، كه پاداش زيارت اين گروه بيش‏تر خواهد بود.

http://www.shareh.com

ترانه بازدید : 105 پنجشنبه 14 آذر 1392 نظرات (0)

پاسخ :

 شيخ صدوق در «عيون اخبار الرضا» درباره مادر حضرت امام زين العابدين(ع) اين حديث را آورده است:

«سهل بن قاسم نوشجاني مي گويد: امام رضا(ع) در خراسان به من فرمود: بين ما و شما خويشاوندي هست. گفتم: اين خويشاوندي چيست؟ فرمود: هنگامي كه عبدالله بن عامر بن كريز خراسان را فتح كرد دو دختر از دختران يزدگرد پادشاه ايران را پيدا كرد و آنان را نزد عثمان بن عفان فرستاد. عثمان بن عفان يكي از آن دو را به امام حسن و يكي را به امام حسين(ع) بخشيد. اين دو دختر پس از زايمان، وفات كردند. همسر امام حسين(ع) امام سجاد را زاييد. پس از درگذشت همسر امام حسين، يكي از كنيزان امام حسين(ع)، امام سجاد را سرپرستي كرد» (عيون اخبار الرضا، يك جلدي، جزء دوم، ص 128، ح 6 با تصحيح و تعليق سيد مهدي حسيني لاجوردي، چاپ 1377 هجري قمري، ناشر ميرزا محمد رضا مهتدي، چاپ اول).

براساس اين روايت، مادر امام زين العابدين(ع) بعد از تولد آن حضرت وفات كرده و در كربلا حضور نداشته است.

آقاي دكتر سيد جعفر شهيدي در «زندگاني علي بن الحسين(ع)» از طبقات نقل مي كند كه پس از شهادت امام حسين(ع)، خدمتگزار آن حضرت شهربانو را به همسري گرفت. نام اين خدمتگزار زييد بود و از او پسري به دنبا آمد به نام عبدالله بن زييد(زندگاني علي بن الحسين(ع)، چاپ پنجم، ص 26، 1373).

ايشان در اين كتاب مي گويد: آمدن شهربانو به كربلا، فرار او از كربلا به ايران، غايب شدن او در كوه و نيز آمدن او به ايران به دستور امام حسين(ع) براي جمع آوري نيرو، همه اينها افسانه و ساخته داستان نويسان است(همان).

البته در كربلا بانويي به نام شهربانو بود و اين شهربانو مادر آن طفلي است كه از خيمه ها بيرون آمد و هاني بن ثبيت آن طفل را به شهادت رسانيد. اين شهربانو، مادر امام سجاد(ع) نبود و جزو اسيران كربلا بود (قصه كربلا، ص 406).

شيخ عباس قمي روايت عيون اخبار الرضا را نقد مي كند و مي گويد: اين حديث مخالف آن حديث هايي است كه آوردن دختر يزدگرد را به زمان عمر بن خطاب نسبت مي دهند و اين حديث ها اشهر و اقوي است(منتهي الامال، ج 2، ص 30، چاپ هجرت).

ولكن به نظر مي رسد كه روايت «عيون اخبار الرضا» از روايات ديگر قوي تر است و علامه مجلسي روايت «عيون اخبار الرضا» را مي پسندد (بحارالانوار، ج 46، ص 10).

و بر اين اساس، در زمان عثمان، دختر يزدگرد به مدينه برده شده نه در زمان عمر بن خطاب.

در اصول كافي آمده است كه وقتي كه دختر يزدگرد را به مدينه آوردند و نزد عمر بردند، وقتي كه عمر خواست به چهره او نگاه كند، او چهره اش را گرفت و به زبان فارسي گفت: «اف بيروج بادا هرمز» عمر گفت: اين دختر مرا فحش مي دهد و خواست كه آن دختر را بزند، علي(ع) گفت: تو حق نداري او را بزني، او را آزاد بگذار تا هر كسي را مي خواهد به همسري انتخاب كند. عمر هم او را آزاد گذاشت و او هم حسين(ع) را انتخاب كرد. علي(ع) به او فرمود: اسم شما چيست؟ گفت: جهان شاه. امام به او فرمود: نه اسم تو شهربانو است...(اصول كاف، عربي، چاپ آخوندي، ج 1، ص 466).

ولي اين روايت قابل اعتماد نيست چون در سند آن شخصي به نام عمر و بن شمر آمده و او هم مورد اعتماد نيست.

علامه حلي در خلاصه الاقوال في مفرقه الرجال، در بخش دوم، در كلمه عمرو درباره او مي گويد: عمرو بن شمر بسيار ضعيف است. او رواياتي را به كتاب جابر جعفي اضافه كرده است. من به روايات او اعتماد نمي كنم(ص 241، باب 7).

بر اين اساس مي توان گفت كه مادر امام زين العابدين(ع) پس از تولد آن حضرت، وفات كرد و در كربلا هم حضور نداشت.

http://www.ashoora.ir

ترانه بازدید : 104 سه شنبه 05 آذر 1392 نظرات (0)

اگر وقتی خواستی نماز بخوانی، دیدي حال نماز نداري و از صداي خودت خوشت
نمی آید، یک خورده صد ایت را پایین تر بیاور. در مستحبات هر وقت گیر خوردي، دوباره
از سر بگیر و این بار یک مقدار بیاور پایین تر. اگر دیدي نمازت خوب از کار در نمی آید و
کیفت به راه نیست، یک کمی آب بخو ر و کمی یواش تر از سر شروع کن، آن وقت ببین
چقدر قشنگ می شود..

ترانه بازدید : 120 سه شنبه 05 آذر 1392 نظرات (0)

پاسخ:
نکته اول:
قطعا امام حسین علیه السلام اگر دعا می کردند مستجاب می شد ولی ایشان مثل دیگر ائمه علیهم السلام موظف بودند کارها را از اسباب و مجرای عادی خودشان پیش ببرند
بعضی از مواقع ارزش یک کار در این است که از معجزه و علم غیب استفاده نشود و کار از طریق مجرای عادی پیش رود
امیرمؤمنان در یکی از بخش‌ های خطبه قاصعه با اشاره به زندگی پیامبران، به همین سنت عام الهی اشاره کرده و می‌ فرمایند:
«اگر خدوند اراده می‌ فرمود،‌به هنگام بعثت پیامبران،‌درهای گنج و معدن‌های جواهرات و باغ‌ های سر سبز را روی پیامبران می‌ گشود،پرندگان آسمان و حیوانات وحشی را همراه آنان به حرکت در می‌ آورد، اما اگر این کار را می‌ کرد،‌آزمایش از میان می‌ رفت و پاداش و عذاب بی‌ اثر می‌ شد و بر مؤمنان، اجر و پاداشِ امتحان شدگان لازم نمی‌ شد و ایمان آورندگان ثواب نیکوکاران را نمی‌ یافتند و واژه‌های «ایمان،‌کفر، خوب،‌بد و...» معانی خود را از دست می‌ داد»(۱)

به تعبیر دیگر:
گاهی اوقات مصلحت چنین اقتضا می کند که پيامبر يا امام (صلی الله علیهم اجمعین) از معجزه استفاده نکنند تا موجب تكامل آن ها گردد

قرآن می فرماید:
( وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجاهِدينَ مِنْكُمْ وَ الصَّابِرينَ وَ نَبْلُوَا أَخْبارَكُمْ) (محمد آیه ۳۱)
ما همه شما را قطعاً مى ‏آزمائيم تا معلوم شود مجاهدان واقعى و صابران از ميان شما چه کسانی هستند، و اخبار شما را بيازماييم‏
طبق این آیه:اگر در کربلا با دعای امام حسین علیه السلام باران می بارید، آیا در این موقع به امام حسین علیه السلام مجاهد واقعی گفته می شد؟

بنای الهی بر این است که هر کسی را به طریقی آزمایش می کند
قرآن می فرماید:

( وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ ) (بقره آیه ۱۵۵)
قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه‏ ها، آزمايش مى‏ كنيم؛ و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان!

طبق این آیه نیز ارزش کار امام حسین علیه السلام به این بود که در این راه فرزندان و خاندان خود را در راه خدا از دست بدهد،تا اجر و ثوابش کامل تر شود

نکته دوم:
در منابع روایی آمده است که:
زمانی که امام حسین (علیه السلام) از مدینه حرکت کرد، گروهی از ملائکه و گروه هایی از مسلمانان و شیعیان جن برای پیشنهاد کمک به آن حضرت نزد ایشان آمدند، اما حضرت در پاسخ جنیان فرمودند : "خدا به شما جزای خیر دهد من مسئول کار خود هستم و محل و زمان قتل من نیز مشخص است. جنیان گفتند: اگر امر شما نبود همه دشمنان شما را می کشتیم. حضرت در پاسخ فرمود: ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد(۲)

نکته سوم:
انصافا چیزی که باعث ماندگاری و بقای قیام امام در اذهان مردم شده است،همین دلاوری ها و رشادت های امام و اهل بیتش بوده است.
حال اگر امام تقاضای باران در آن بیابان کرده بود،یا فرشتگان به کمکش آمده بودند، آیا قیام امام دارای ارزش چندانی بود ؟

http://www.adyannet.com

 

ترانه بازدید : 107 جمعه 01 آذر 1392 نظرات (0)

عادات و رسوم و تابع تحسین و تقبیح مردم بودن ، خود دین مستقلّی در برابر


دین خدا است و انسان را از دین خدا باز می دارد. ابتدا باید در برابر آن بایستی تا قوت


پیدا کنی و عزت و اختیار خود را در برابر آن فدا نکنی. بعد که قوت گرفتی، با عزّت


اختیار با خلق مدارا کن تا بر کسانی که هنوز به حد تو نرسیده اند، زندگی تلخ نشود.

ترانه بازدید : 129 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (0)

پاسخ :

 زماني كه سر امام حسين ـ عليه السّلام ـ بالاي نيزه حمل مي‌شد، شيخ مفيد به نقل از زيد بن أرقم آورده است، روز دوّم كه عبيدالله دستور داد تا سرهاي شهدا را در كوفه بگردانند «من سر امام حسين را ديدم كه آيهاي از سوره كهف را كه ـ ام حسبت ان اصحاب الكهف و الرقيم كانوا من آياتنا عجبا ـ را تلاوت ميكرد.

آنچه مورّخين و علماء و بزرگان علوم اسلامي پيرامون مسأله شهادت امام حسين ـ عليه السّلام ـ و حمل سر مبارك ايشان به مجلس ابن زياد در كوفه و از آنجا به شام نقل كردهاند عبارت از اين است: كه در آخرين لحظات كه سپاه دشمن بر امام حسين ـ عليه السّلام ـ يورش بردند، توسط سنان بن أنس سر امام از تن ايشان جدا شد و سر حضرت توسط خولي به نزد ابن زياد در كوفه برده شد. بعد از چند روزي كه سرهاي شهداء كربلاء به همراه كاروان اسراء در كوفه بود عبيد الله دستور داد كه اسراء و سرهاي شهدا را به همراهي 500 نفر نيرو به شام به نزد يزيد بن معاويه بفرستند و در حاليكه سرهاي شهدا بر روي نيزهها حمل ميشد وارد شام شدند و از آنجا به نزد يزيد برده شد.

شيخ مفيد ميفرمايند: بامداد روز بعد كه عبيد الله بن زياد سر از بالش ستم برداشت دستور داد سر مبارك حضرت امام حسين را با ديگر سرها در ميان تمام كوچهها و قبيلههاي كوفه بگردانند.

زيد بن أرقم روايت كرده است كه من در آن روزي كه سرهاي شهداء كربلا را در ميان كوچههاي كوفه بر روي نيزهها حمل ميكردند، در ميان يك غرفهاي نشسته بودم كه سر بريدة امام حسين ـ عليه السّلام ـ را كه بر فراز يك نيزه جا داشت از برابرم گذشت و در آن هنگام شنيدم كه سر امام حسين آيهاي از سورة كهف را تلاوت ميفرمود: «آيا خيال مي كني كه پيش آمد ياران كهف و رقيم از اين همه آيات بزرگ ما شگفت آورتر است» و زمانيكه من اين آيه را شنيدم گفتم: «به خدا سوگند سر بريدة شما اي فرزند رسول خدا شگفت آورتر از پيشآمد اصحاب كهف است.[1]

علامة مجلسي هم در بحار به ذكر اين مطلب اشاره كرده است و ميگويد: از زيد بن ارقم روايت شده است كه ميگويد من شنيدم كه سر امام حسين اين آيه را تلاوت ميكرد[2]«أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَباً»[3]

امّا روضة الشهداء ملا حسين كاشفي به اين مطلب اشاره ميكند و مينويسد: وقتي كاروان اسراء به همراه سرها در حاليكه بر روي نيزهها حمل ميشدند و به طرف شام برده ميشدند، در بين راه يك مردي يهودي بنام يحيي حرّاني به استقبال اين كاروان آمد، ناگاه چشمش به سري افتاد كه لبهاي وي به هم ميخورد. ميگويد راوي كه اين يهودي گفت من نزديكتر رفتم و گوش فرا داشتم كه اين كلمات را شنيدم «وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ»[4]

يحيي از مشاهدة اين جريان متعجّب شد و پرسيد اين سر كيست؟ گفتند: آن سر حسين بن علي كه مادرش فاطمه دختر پيامبر محمد مصطفي ميباشد و در اين زمان كه يحيي اين جريان را ديد مسلمان شد.[5]

بنابر آنچه كه نقل شده اختلاف در منابع ميباشد امّا روايت صحيحتر همان روايتي است كه شيخ مفيد در ارشاد آورده است. و روايتي را كه در روضة الشهداء آورده شده صحّت و سقم آن خيلي روشن نيست زيرا نه نام راوي آن مشخّص است و نه شخص يهودي كه اين واقعه را ديده خيلي ثقه و مطمئن نيت و خود مؤلّف روضة الشهداء! هم چندان توجّهي به صحّت روايات نداشته و هر آنچه را كه شنيده در كتابش جمعآوري كرده است. و به فرض صحت آن، امام هر دو آيه را در دو جاي مختلف خوانده است.

http://www.ashoora.ir

ترانه بازدید : 129 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (0)

 

 

براى توضيح جواب اين سؤال، به اين مطالب توجه كنيد:

1. فداكارى‏هاى امام حسين عليه‏السلام، دين را زنده كرد و نقش او در زنده نگه داشتن دين اسلام، ويژه و حائز اهميت است. اين فداكارى‏ها را بايد زنده نگه داشت؛ چون زنده نگه داشتن دين اسلام است. گرامى‏داشت روز عاشورا و اربعين، در حقيقت زنده نگه داشتن دين اسلام و مبارزه با دشمنان دين است.

2. مصيبت حضرت امام حسين عليه‏السلام، براى هيچ امام و پيامبرى پيش نيامده است. مصيبت امام حسين عليه‏السلام، از همه مصيبت‏ها بزرگ‏تر و سخت‏تر بود. اگر عامل ديگرى هم در كار نبود، همين عامل كافى است كه نشان بدهد چرا براى امام حسين عليه‏السلام بيش از امامان ديگر و حتى بيش از پيامبر اسلام‏صلى‏اللَّه‏عليه‏وآله عزادارى مى‏كنيم و مراسم متعددى برپا مى‏كنيم.

3. در ماه محرم سال 61ق. امام حسين عليه‏السلام، فرزندان، خويشان و ياران آن حضرت را كشتند و اسيران كربلا را به كوفه و شام بردند و همين اسيران داغديده، روز اربعين شهادت امام حسين عليه‏السلام و يارانش، به كربلا رسيدند و همه مصائب روز عاشورا در آن روز تجديد شد و آن روز، روز سختى براى خاندان پيامبر بود.

4. دشمنان اسلام با به شهادت رساندن امام حسين عليه‏السلام، قصد نابود كردن دين اسلام را داشتند. دشمنان امام حسين عليه‏السلام تلاش كردند تا حادثه كربلا، به كلى فراموش شود و حتى كسانى را كه براى زيارت امام حسين عليه‏السلام مى‏آمدند، شكنجه مى‏كردند و مى‏كشتند. در زمان متوكل عباسى، همه قبرهاى كربلا را شخم زدند؛ مزرعه كردند و مردم را از آمدن براى زيارت قبر امام حسين عليه‏السلام، منع كردند. شيعيان هم براى مقابله با اينها، از هر مناسبتى استفاده مى‏كردند كه يكى از اين مناسبت‏ها، حادثه روز اربعين است.

5. يكى از نشانه‏هاى مؤمن، زيارت امام حسين عليه‏السلام در روز اربعين است. از حضرت امام حسن عسكرى عليه‏السلام روايت شده است كه علامت‏هاى مؤمن پنج چيز است؛ پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شبانه‏روز، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست كردن، پيشانى بر خاك نهادن در سجده و بسم الله را بلند گفتن‏1 و يكى از وظايف شيعيان را اهتمام به زيارت اربعين بر شمرده‏ اند.

http://www.ashoora.ir

 

 

تعداد صفحات : 2

درباره ما
آسمان هفتم مطالب روانشناسی نوآوری مطالب عرفانی مذهبی آسمان عکس آشپزی دکوراسیون
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 805
  • کل نظرات : 61
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 58
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 64
  • باردید دیروز : 178
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 778
  • بازدید ماه : 610
  • بازدید سال : 29,342
  • بازدید کلی : 221,759